Att inreda ett hemmakontor
Att skapa ett hemmakontor som både känns inbjudande, som motiverar till arbete och som harmoniserar med resten av inredningen i ens hem är inte alltid det lättaste. Det kanske viktigaste valet man gör när man skapar sitt hemmakontor är var man placerar det, eftersom det blir utgångspunkten för alla övriga val. Man bör till exempel se till att ställa skrivbordet så att man har utsikt eller närhet till ett fönster och naturligt dagsljus, om det är möjligt. Naturligt ljus piggar nämligen upp, vilket man kan behöva om man tillbringar många timmar framför skrivbordet.
Något annat som är viktigt om man har ett till största delen stillasittande jobb är att utforma sitt hemmakontor så att det är ergonomiskt. Detta för att undvika att man drabbas av ryggvärk eller andra kroniska besvär senare i livet. Man bör till exempel ha en ordentlig kontorsstol, som ger rätt stöd för ryggen. Om man har möjlighet att köpa en ergonomiskt utformad stol är det en fördel. En annan stor fördel är om man kan investera i ett höj- och sänkbart skrivbord. Detta erbjuder nämligen möjligheten att variera sin arbetsposition mellan sittande och stående under dagen, vilket har en bevisat positiv inverkan på den generella hälsan.
Trivseln är också en viktig faktor på hemmakontoret. Trivsel är dock högst personligt, varför det inte finns ett rätt eller fel sätt att inreda sitt hemmakontor. Kanske vill man ha krukväxter på skrivbordet, hänga motiverande citat på väggen eller bara ha ett så rent och städat skrivbord som möjligt? Smaken avgör i detta fall.
Det är dock inte bara inredningen som måste vara på plats för att man ska kunna skapa ett funktionellt hemmakontor; man måste också ha allt det kontorsmaterial som krävs för att man ska kunna utföra sitt arbete, som pennor, bokföringsstämplar, anteckningsblock, skrivarpapper och skrivarbläck. För det sistnämnda ska man gå in på Fri-frakt.nu, där man bland annat kan hitta en Inkclub-rabattkod så att man kan beställa hem bläck till sin skrivare lite billigare. Då får man kanske pengar över till att köpa andra nödvändiga saker till kontoret, som pärmar, gem, postitlappar eller de hundratals andra saker som krävs i en fungerande kontorsmiljö.